Proč je pro děti (nejen) se specifickými potřebami důležitá denní rutina

15. 09. 2020

Možná to znáte. Chaotické ranní vstávání, odpolední dohadování nad úkoly, večerní usínání s opakovaným vstáváním z postele ... zní vám to povědomě?
Tyhle situace můžou být oříšek u každého dítěte, ale u dětí se speciálními potřebami mohou být přechody z jedné části dne do druhé obzvláště obtížné.

Jak to tedy zvládnout v co největším klidu? Odpověď je denní rutina,  protože dětem vyhovuje předvídatelné prostředí. Stejně jako my dospělí máme zaběhnuté postupy, které zefektivňují náš život v práci, tak předvídatelné rutiny zase usnadňují život dětem. Děti pak situace zvládnou lépe, když vědí, co mohou očekávat. Aby rutina fungovala bez zádrhelů, je potřeba, aby byla dobře naplánovaná, pravidelná a  předvídatelná. A taky je potřeba, aby tyto domácí vytvořená pravidla respektovali všichni, kdo se o děti starají. Je jasné, že vždy nemůže být vše 100% dodrženo, např. o dovolené, ale důležité je pak se zase k rutině vrátit ve svém domácím prostředí.

Neexistuje žádné pravidlo o tom, kolik nebo jakých rutin byste měli mít. To, co funguje dobře pro jednu rodinu, může být příliš přísné a strukturované pro druhou.

Moje vyzkoušené tipy pro ranní rutinu:

Na začátku si udělejte plán a promluvte si o něm s dítěte, aby vědělo, co od něj ráno čekáte.

  • Vstaňte vy sami dřív, když budete v časové tísni, tak nebudete v klidu. Stačí o 15 minut.
  • Probouzejte dítě osobně a opakovaně
  • Oblečení (i tašku do školy) mějte připravené již od večer
  • Zaveďte ranní postup např. obléknout, ustlat, ranní hygiena, snídaně, odchod. Snídani nevynechávejte, zrovna u dětí je to důležité.
  • Při jídle nesledujte televizi
  • Průběžně kontrolujte, jak děti stíhají. Pomozte dětem napřídklad přesýpacími hodimami nebo budíkem.

Večerní usínání bývá u dětí se speciálními potřebami také náročná disciplína. Obvzláště děti se speciálními potřebami potřebují pozvolný přechod mezi denní a večerní aktivitou. Dejte tomu čas, může to být až 60 minut. Tuto fázi postupné přípravy na spánek začněte hned po večeři.

Moje vyzkoušené tipy pro večerní rutinu:

  • Žádné dobrodružné a dlouhé filmy, žádné sladké nápoje nebo jídlo
  • Žádné tablety, počítače a mobily
  • Úklid hraček a her
  • Příprava oblečení a věcí do školy/školky/zájmové kroužky
  • Večerní hygiena
  • Společné povídání a čtení
  • Dodržujte každý den stejný čas, kdy jít do postele

Také je důležité, aby byl pokoj uklizený a přehledný. Děti můžou bojovat s nadměrnou stimulací a vnímavostí, pokud je místnost v nepořádku a třeba hračky jsou viditelné, znesnadňuje to zklidnění myšlenek.

Na usínání také dobře zabírají oblíbení plyšáci, ale i třeba nahřátý polštářek nebo speciální polštářek s jemnými vibracemi. Také se skvěle osvědčila aromaterapie.

Celý systém rutin s dětmi vám pomůže dodržet magnetická tabule nebo třeba whiteboard. Pamatujte, že děti se speciálními potřebami upřednostňují vizualizaci před přílivem slov, která pak už ani nevnímají.