Lidská mysl je od přírody matematická.
Od narození se učíme význam frází jako „kolik ti je?“ a „odjíždíme za hodinu“. Schopnosti matematické mysli jsou přítomny v každém dítěti. Dítě je schopné pochopit rozdíl mezi jedním a mnoha. Batole je schopné senzoricky rozlišovat mezi malým a velkým množstvím. Předškolák dokáže identifikovat symboly pro čísla a začít fyzicky kvantifikovat „kolik“ tento symbol znamená. Samotná čísla nelze snadno definovat, ale lze je pochopit ze zkušeností s konkrétními věcmi a objekty, z nichž se nakonec stanou abstraktní myšlenky. Doktorka Maria Montessori věřila, že děti přirozeně absorbují matematické pojmy. Maria Montessori navrhla konkrétní matematické materiály, které představují všechny úrovně veličin a matematické pojmy poté, co zjistila, že děti, které mají zájem o počítání, rádi přesouvají položky, když je vyčíslují. V Montessori výukovém prostředí děti nejen vidí a učí se symbol čísla, ale drží množství v ruce. U většiny dětí je období citlivého vývoje učení matematických konceptů ve věku od čtyř do šesti let. Během tohoto období je vaše dítě fascinováno čísly a veličinami. Montessori pomůcky a hračky inspirované Montessori pomohou dětem vybudovat silný základ pro aritmetiku, algebru a geometrii.