23. 09. 2020
O Montessori filozofii a materiálech je mnoho článků a podkladů a z většiny z nich je možné si udělat závěr, že Montessori je to pravé pro děti se speciálními potřebami. Je tam ale několik ALE, na které je třeba dávat si pozor, protože mohou způsobovat potíže. Vezměte prosím na vědomí, že mluvím na základě své zkušenosti a každá škola je jiná, takže je spousta variant, jak bude vzdělávání vašich dětí probíhat. Děti se speciálními potřebami mají většinou doporučení od Pedagogicko -psychologické poradny, jakou školu mají rodiče hledat. Ve stručnosti to má být malá škola rodinného typu, s menší počtem žádku ve třídě, s individuálním přístupem k žákovi, ideálně s přítomností asistenta pedagoga ve třídě. Nikdo vám už neřekne, jestli je vůbec reálné ve vašem okolí takovou školu najít. Pak nastupují různé altermativní varianty a jednou s z nich je i Montessori výuka.
Výhody při zvažování Montessori pro dítě se speciálními potřebami jsou jasné.
1) Materiály a prostředí. Montessori učebna je plná krásných materiálů, které zapojují všechny smysly. Materiály jsou praktické, terapeutické, lákavé a obsahují integrovanou kontrolu chyb. Ve většině případů učí pouze jednu dovednost (nebo hlavní bod) najednou. Nabízejí úžasnou příležitost dětem se speciálními potřebami používat své ruce k prozkoumání a učení.
2. Věkově smíšené třídy a menší kolektiv: V Montessori jsou děti zařazovány do tříd pro více věkových skupin, aby se mohly učit od starších dětí a pomáhat mladším dětem ve třídách. Pokud dítě potřebuje opakovat ročník, může tak učinit, aniž by se „zdržovalo“, když sledovalo, jak se jeho kamarádi přesouvají do nové učebny.
3. Vlastní tempo a vlastní zájem: Montessori děti jsou vedeny k tomu, aby pracovaly svým vlastním tempem bez zátěže spojené s konkurencí, výsledky testů a známkami. Také se jim doporučuje, aby sledovali své vlastní zájmy, pokud jde o čtení, psaní a výzkum.
4. Konzistence: Třída pro smíšené věkové skupiny tzv. trojročí znamená, že dítě je u učitele na tříletý cyklus, což učiteli umožňuje budovat silný vztah s rodiči a dítětem. Dítě také nemá stres, aby vždy na začátku každého školního roku začínalo v nové třídě.
5. Filozofie Montessori: V Montessori je kladen důraz na mír, spolupráci a respekt, takže je méně pravděpodobné, že bude dítě se zvláštními potřebami odstrkováno nebo šikanováno.
A tady jsou nevýhody při zvažování Montessori pro dítě se speciálními potřebami:
1. Samostatná práce: V Montessori jsou děti vedeny k samostatné práci po krátkých prezentacích učitele. To však znamená, že dítě se speciálními potřebami, které potřebuje hodně dospělého, nemusí dostávat tolik pozornosti, kolik potřebuje. Pro dítě se speciálními potřebami může být obtížné soustředit se, soustředit se a pracovat samostatně. Potřebuje pomoc v podobě prvního kroku (uvedení do pracovního úkolu a pak kontroly, že pochopil zadání a pracuje).
2. Nedostatek informací a podkladů: Většina škol Montessori nepracuje s klasickými učebnicemi. Používají se zejména pracovní listy. Dítě se speciálními potřebami tak nemá jasně strukturované podklady, do kterých se může podívat, pokud mu není jasné nebo pokud něco nedokončí. Udržet si jako rodič přehled na tím, co se dítě právě učí nebo čím se zabývá a čím potřebuje pomoci je náročné. Prostě spíše nevíte než víte. Styl práce pak nemusí dítěti se speciálními potřebami, které se potřebuje opírat o jasný řád, nemusí sedět, pokud navíc učitel toto téma nestudoval nebo nemá předchozí zkušenosti s jinými dětmi se speciálními potřebami.
3. Začátek příliš pozdě: Mnohokrát rodiče dětí se speciálními potřebami vyzkouší Montessori školy, když selhaly jiné možnosti. To znamená, že děti se speciálními potřebami často začínají s Montessori v pozdějším věku a přišly o základní práci, která je nezbytná pro úspěch v Montessori. Pro každé dítě, bez ohledu na jeho schopnosti, je těžké začít s Montessori až v základní škole.
4. Učební plán se vám může zdát příliš "volný": Montessori má méně strukturované učební osnovy, než jaké najdete v běžně škole. A je na učiteli, aby zajistil, že děti budou postupovat tempem. V ideálním případě to může dobře fungovat. Může to ale také vytvořit prostor pro to, aby dítě bylo v jednom předmětu velmi dobře připravené a v druhém nedostatečně.
5. Není Montessori jako Montessori: Ne všechny školy Montessori jsou si rovny: V některých případech se škola může nazývat „Montessori“, ale není vybavena správnými materiály, vyškolenými učiteli (a tím myslím opravdu učiteli s pedagogickým vzděláním) a doprovodnou filozofií. To může vést k deziluzi z Montessori pedagogiky ze strany rodičů a také k nepříjemné zkušenosti pro dítě.
Školné nezmiňuju jako nevýhodu - to je prostě fakt. Soukromá škola znamená školné a u Montessori škol není zrovna nízké. Je to závazek na mnoho let dopředu.
Tak co má rodič dělat? Je Montessori přístup opravdu možnost pro dítě se speciálními potřebami? Ano, může být.
Ale aby to bylo úspěšné, vyžaduje to hodně práce ze strany rodiče a učitele. Pro úspěšné fungování je naprosto klíčová komunikace. Rodič a učitel musí navázat jasný a otevřený vztah s jasnými pravidly a styčnými milníky, kdy se kontroluje postup žáka. Učitel by měl pravidelně s rodiči komunikovat ohledně podpůrných opatření, které dítě potřebuje. Kromě docházky do Montessori školy je ale pravděpodobné, že budete potřebovat pomoc od pedagogů kvalifikovaných pro práci s dětmi se speciálními potřebami. Ne každá Montessori škola má takovéto podpůrné služby zajištěné.
Co říct závěrem?
Najít vhodnou školu je obížné a pro děti se speciálmi potřebami je to o to težší. Platí ale pravidlo: Není to úplně tak o škole, jako o lidech. Můžete mít za rohem klasickou státní školu se skvělou učitelkou a pak máte vyhráno (pokud se učitelka nezmění). Co ale paltí bez debaty je, že Montessori pomůcky a hračky u Mamiee jsou skvělé a děti opravdu baví. Pokud dáváte přednost alternativnímu školství, tak stále platí výše uvedené pravidlo. Je to o lidech. Zjišťujte, navštěvujte, shánějte reference a dejte na svůj dojem a pocit. To zejména u maminek funguje dobře.
Pohádky jsou neodmyslitelnou součástí našeho dětství. Kdo z nás si nepamatuje, j ...
Sport hraje klíčovou roli v rozvoji dětí, a to nejen z hlediska fyzického zdra ...
Při snaze o vypěstování celoživotních návyků v oblasti zdraví a pohody je nejdůl ...
Podzim už je tady v celé své kráse. A s ním přichází i změny počasí. Pro každého ...
Příprava celé rodiny na nástup prvňáčka do školy je důležitá, protože se jedná o ...
Pokud se chystáte vytvořit dětský koutek ve vaší firmě, je zde několik věcí, kte ...
A co to přináší nám dospělým? Různé typy puzzle jsou oblíbenou hračkou a vypada ...
V dnešním světě je těžké udržet si klidnou mysl a dobrou náladu. Tak co třeba vy ...
Někdy se stane, že shodou náhod, které možná náhodami nejsou, se seznámíte se za ...
Je Montessori prostředí a Montessori škola vhodná pro děti se speciálními potřeb ...
Péče o dítě se specifickými potřebami je náročná a připomíná trochu centrifugu. ...
Děti nám zůstaly doma, na chvíli to nevypadá, a ještě k tomu se snažíme omezit p ...
Lámete si hlavu jako mnozí rodiče s tím, v kolika letech začít dávat dítěti prvn ...
Slow Food a Slow Fashion a nyní Slow Toys? Vyhněte se nekvalitním hračkám a inve ...
Utíká čas strávený ve vlaku pomalu vám i dětem? K tomu, abyste se na společné ce ...
Také si rádi prohlížíte staré fotografie a probíráte se vzpomínkami? I v dnešní ...
Hudebních nástrojů není nikdy dost – stejně jako písniček a říkadel. Zpříjemněte ...
Zpíváte si doma s dětmi každý den? Společný zpěv i hraní na hudební nástroje při ...
Každé roční období má svoje kouzlo a přináší nové zážitky vám i dětem. Inspirujt ...
Senzitivní období je období, kdy děti vyhledávají nějaké činnosti a jsou jimi fa ...
Ať už se s dětmi letos chystáte k moři, nebo je vyšlete na prázdniny k prarod ...
Konec května býval tradičně spojován se slavností otevírání studánek. Obnovte s ...
Jak nejlépe docílíte toho, aby vaše děti smýšlely ekologicky po celý život? Veďt ...
Většina dětí je fascinována zvířaty a v létě chodí ráda do zoo, na farmy a selsk ...
Kdo z nás by neznal pranostiku „Na Hromnice o hodinu více“? Tento tradiční sváte ...
Už jste postavili sněhuláka, hráli koulovačku, vytvářeli sněhové andělíčky… a ni ...
S příchodem adventu se na sociálních sítích stále častěji objevují diskuze o tom ...
Těší se vaše děti na Mikuláše, nebo mají jeho svátek spojený spíše se strašideln ...
Pokud vás ze svatomartinských tradic doposud zajímalo jen mladé víno, máme pro v ...
Patřím ke generaci Husákových dětí a máma, která mi čte pohádku před spaním, je ...
České školství vychází z modelu zavedeného Marií Terezií – před tabulí stojí uči ...
Normalizace i okurková sezóna v plném proudu a já ve věku 10 let vyrážím s rodič ...
Poslední den ve školce. Poprvé jsme do ruky dostali příbor, servíroval se řízek ...
Když jsme byli děti, bylo hraček dost, ale z dnešního pohledu to bylo málo. Není ...
„Na začátku života svoboda neexistuje…“, rok a půl stará vzpomínka. Sedím v býva ...
Kdo by viděl ve žlutém cedníku, co se ještě před chvílí povaloval na písku, král ...
Nápodoba je jedním ze základních principů výchovy. Děti se zkrátka dívají, co dě ...
Proč byste pro své dítě měli vybrat lesní školku? Určitě vás napadne, že pobyt n ...
Feng shui "říká", že prostředí, ve kterém žijeme, pracujeme, bydlíme i sníme, ve ...
Děti mají před sebou ještě druhou polovinu prázdnin. Podívejte se, co si vzít se ...
Je to pořádný milník - máme prvňáčka. A právě nástup prvňáčků budí v rodinách em ...
Jak zvládnout stolování dětí s grácií a nadhledem.
Téma, které obsahuje tolik radostí všedních dní, ale také starostí...V dnešní us ...
Maminky jsou středem každé rodiny a jejich nálada se dotýká každého, kdo žije po ...
Rozhovor o Mamiee pro Hrajemesi.cz.
Když se mluví o výhodách hraní založeném na představivosti, tak se většinou mluv ...
Určitě to znáte: Zápřah. Měsíce a týdny, kdy se modlíte, ať už je konečně zralé. ...
Tak odpověď na tuto otázku najdete ve veselé knížce, kterou vytvořili argent ...
Další