Hyperaktivní děti skutečnost nebo fáma?

08. 07. 2017

Každé dítě je náročné na zorganizování všech věcí i času, ale u dětí s živějším temperamentem, dětí hyperaktivních (ADHD) a poruchami soustředění (ADD), autistů či děti Aspergerovým syndromem je to, přece jenom, více náročnější a obtížnější.

Děti potřebují pevná pravidla a rutinu v denních činnostech.  Tady Vám nabízíme pomoc v Mamiee.  Je to něco, co vychází z naší osobní zkušenosti. Jsou to rozlišovací smaolepky s piktogramy oblečení a hraček, které ulehčující dětem orientaci v domácnosti.

Máme i ověřené a vlastním životem vyzkoušené tipy nejen pro „život s ADHD“:

  • Veďte své děti k samostatnosti – začněte rodinným životem a zorganizováním domácnosti. Ulehčete si práci a použijte naše nálepky do dětského pokoje. Dopřejte dětem pocit a radost, že TO zvládnou sami.
  • Pravidla musí být jednoduchá, jasná a logická bez prostoru pro různé interpretace.
  • Pravidelnost v činnostech a v režimu dává dětem jistotu a kontrolu nad tím, co bude následovat.
  • Mluvte s dětmi pozitivně. Místo „Neběhej tady“ tak raději „ Doma se chodí pomalu“ :o)
  • Nepoužívejte příliš abstraktní termíny. Pokyn „ukliď si svůj pokoj“ je pro dítě nejasný. Pod termínem mít uklizeno si Vy i Vaše dítě pravděpodobně představujete něco jiného
  • Dítě při klidových aktivitách či učení by mělo raději sedět na pevné židli podporující správné držení těla. Otočné židle na kolečkách narušují jejich soustředění na daný úkol
  • Zaveďte doma box „Ztráty a nálezy“, kam se máte Vy i děti právo dávat věci, co nejsou na svém místě. Vymyslete společně, kdy a jakých podmínek je z koše vyndáte a vrátíte na své místo.
  • Dívejte se dítěti do očí, chvalte a znovu schvalte a oceňte dobře vykonanou činnost nikoli jeho
  • Vařte společně – vaření je dobrá aktivita, učí takovým dovednostem jako je dodržování postupu dle receptu, příprava ingrediencí a plánování/dodržování času. To vše jsou základy pro dobrou organizaci.
  • Děti více objímejte a méně s nimi válčete.

Děti s hyperaktivitou často vnímají čas posunutý a více abstraktní.  Vnímání času můžete dítě učit například pomocí Mamiee magnetické tabule s piktogramy denních činností. Dítě tak má jasnou představu, co už zvládlo a co ho ještě ten den čeká.

I když u dětí s ADHD nemůžete čekat, že vydrží klidně trávit čas při dlouhé a koncentraci náročné hře, je někdy s až s podivem, že například vydrží dlouho u lega či dívání se na televizi. S televizí máme však tu osobní zkušenost, že děj spíše přes dětského diváka "proteče" tj. plně se na něj nesoustředí. Děti s ADHD i když vypadají jako naprostí suveréni, mohou a často také jsou vnitřně nejisté a mají nižší sebevědomí i když se to na první pohled nezdá.

Společným úkolem celé rodiny je vytvořit vzájemně hramonický a ohleduplný vztah mezi dítětem a okolním prostředí a podporovat oboustrannou důvěru.

Na první pohled se to někdy zdá jako "MIssion Impossible" a i přesto, že výše uvedené tipy jsou každodenní maličkosti, tak pokud se odhodláme a své děti takto postupně zapojíme do základů organizování svých činností, tak se nám to postupně v dobrém vrátí. A pro své děti chceme přeci jen to nejlepší. A pro sebe také trochu toho klidu a „volného“ času.

S úsměvem jde všechno lépe!

Mamiee