Mamiee blog

31. 01. 2018

„Na začátku života svoboda neexistuje…“, rok a půl stará vzpomínka. Sedím v bývalých stájích v Toulcově dvoře na první přednášce norského waldorfského učitele Godi Kellera. Spíše než pod pojem „přednáška“ si moje paměť jeho vystoupení ukládá do přihrádky „zážitek“. Jeho myšlenky se odtud (a z ohmataného zápisníku) pravidelně vynořují a působí.

Tak tedy jedno po druhém: Na začátku svoboda neexistuje. Prvním a nejdůležitějším úkolem rodičů je dát dítěti jistotu, bezpečný rámec. To je jejich hlavní práce. Nejdůležitějším úkolem dětí je osvobodit se od rodičů. Pro prvních dvacet let života je typická velká polarita mezi svobodou a autoritou.

Být autoritou

Vývoj vztahu dítěte k autoritě má dvě stádia. V prvních letech života, o kterých chci mluvit, si dítě autoritu zvolit nedokáže. Jinými slovy – každý může být v roli toho, kdo má autoritu. Každý je pro dítě vzorem, předobrazem. Autorita v tomto smyslu znamená, že rozhodujeme o věcech, které dítě nemůže samo rozhodnout – co sníst, jak se obléci, jakou si vybrat školu… Abychom dokázali být touto autoritou, musíme si být vědomi toho, že je to nutné. Malé dítě potřebuje dostatek času, aby postupně získalo nezávislost a pochopilo důsledky svého chování. Druhá fáze ve vývoji vztahu k autoritě přichází teprve v období mezi šestým a sedmým rokem, teprve tehdy si dítě začíná volit autoritu samo.

Žít hranice

„O hranicích se nemá mluvit, hranice se mají žít…“, pravdivý výrok, který se ale jen těžko aplikuje v praxi. Řada problémů, které ve výchově máme, souvisí právě s hranicemi. Generace současných rodičů a prarodičů prošla zpravidla výchovou, kde byly hranice nastavené tak úzce a pevně, že nebylo možné se nadechnout, natož udělat krok stranou. Za jejich překročení hrozil trest nejvyšší – odebrání lásky. Děti tak sice „fungovaly“, ale spíše ze strachu. Nezažily bezpodmínečnou lásku a nemohly si vytvořit bazální pocit bezpečí. Do dospělosti je provází zklamání z toho, že jejich potřeby nebyly v dětství respektovány. Tyhle děti vždycky měly a dost často mají dodnes pocit, že si všechno musí odpracovat a zasloužit. Necítí se být přijatelné jen tak, samy o sobě. A pro svoje vlastní děti chtějí – jak jinak –  něco úplně jiného, nejlépe pravý opak.

Neomezené děti

Když pozoruju současné děti, které jsou „předčasně svobodné“, vnímám, že jim opačný extrém nepřinesl ani štěstí, ani klid, o dospělých nemluvě. Svoje věty často uvozují sděleními, která mi přijdou jako vyčtená z nějaké knížky: „Já teď potřebuju…“, říkají a následuje nějaká banální věc, o níž chce dítě – stůj co stůj – samo rozhodnout. Prší a ono si usmyslelo, že dnes vyrazí do deště v plátěných teniskách. Naprosto jistě vím, že chci, aby si vzalo gumáky, protože ho mám ráda a mrzelo by mě, kdyby se nastydlo a bylo nemocné. Nemám žádné pochybnosti a svůj názor dávám srozumitelně a pevně najevo. Jsem tu na místě zodpovědného dospělého. Vzít si do deště tenisky prostě nemá pro nikoho žádné výhody. Moje rozhodnost zpravidla zapůsobí. Dítěti se uleví, že jsem dnes vzala tíhu rozhodnutí na sebe, a poslechne mě. Vypadá to jednoduše, tak kde je problém?

Tíha rozhodování

Problém je v tom, že už mám výchovu tří vlastních dětí za sebou. Včetně všech pochybností a omylů. Už nejsem v roli rodiče, ale na místě náhradníka. Blízké vztahové osoby. A to je velká výhoda, protože mě neochromuje strach, že něco pokazím. Že zvolím reakci, která nebude ta pravá. Nemusím dítě zahrnovat bezpodmínečnou láskou a jsem si úplně jistá, že když tentokrát nevyslyším jeho přání, nijak se proti němu neproviním. Problém je v tomto racionálním nadhledu, kterého jako rodiče někdy nejsme schopni. A právě tato nejistota, stará zranění a nedůvěra ve svou vlastní intuici způsobují, že se ani tyhle děti (které se měly mít o tolik lépe) nemohou cítit bezpečně.

Já jsem já

V období mezi druhým a třetím rokem objevují děti slovo „já“. Nejmenší o sobě nejdřív mluví ve třetí osobě a používají vlastní jméno. Od chvíle, kdy přijdou na to, že „já jsem já“, potřebují se začít oddělovat od dospělých. A za nejlepší způsob, jak vyjádřit, že jsem někdo jiný, považují slovo „ne“. My si to ale často chybně vykládáme, myslíme si, že dítě, které říká „ne“, (se) zlobí. Ve skutečnosti používá „ne“ reflexivně. Vzniká z toho spousta nesmyslných diskusí o ničem. Rodiče trvale vyzařují nejistotu a mají tendenci všechno verbalizovat. Děti jsou ale z toho mluvení unavené. Vypínají se. Mnohem víc než obsah našich sdělení, ve skutečnosti vnímají způsob, jakým mluvíme.

Stručně, jasně, rozhodně

Na závěr banální situace, podobná té s holínkami: Venku je zima. Dítě si nechce obléknout svetr. Rodič se lekne dětského „ne“ (protože neví, že znamená „já jsem někdo jiný než ty“) a začíná vyjednávat: „Nechtěl by sis přece jen vzít ten svetr?“ Proč mluví tímto způsobem?  Chce být demokratický a přeje si, aby se dítě naučilo samostatnému rozhodování. Ale všechno má svůj čas. Godi Keller řešení stejné situace popisuje stručně: „Vyslechneš dítě, (které říká, že nechce svetr) a oblečeš mu svetr (protože je zima a ty jsi zodpovědný za jeho oblečení).“

Úplně jiná situace ale nastává, když dítě venku najde žížalu, která ho fascinuje, a chce ji pozorovat. Potřebuje si k tomu kleknout, takže se s největší pravděpodobností zamaže. Tady je příležitost, dát dítěti svobodu. Udělat si čas a stát s ním u žížalí díry, tak dlouho, jak jen bude potřebovat, nebo dokud se žížala neuráčí zalézt do díry. Tudy vede hranice. To, co můžeme dětem poskytnout, není bezbřehá svoboda, ale bezpečí a čas, aby mohly dozrát.

předčasně svobodné dětipředčasně svobodné děti

Jako v letadle

Připustíme-li, že největší váhu ve výchově nemá to, co říkáme, ale to, co děláme, musíme se od dětí obrátit zpět k sobě. Vypadá to, že pokud nebudeme schopni pracovat sami na sobě, nebudeme moc platní ani našim dětem.  Má to vlastně podobnou logiku jako pokyn, který je součástí nudné předstartovní instruktáže v letadle. Vnímám ho jako trefnou metaforu a vždycky mě probere z letargie: „Rodiče nejdřív nasadí dýchací masku sobě, a potom teprve svým dětem…“ Jinými slovy – nemůže zachraňovat, kdo sám není zachráněn.

 

 

Články

3 tipy, jak si s dětmi užít podzim jako z Ladových obrázků

3 tipy, jak si s dětmi užít podzim jako z Ladových obrázků

Každé roční období má svoje kouzlo a přináší nové zážitky vám i dětem. Inspirujt ...

6 tipů, jak vést děti hravě a zábavně k třídění odpadu a ochraně přírody

6 tipů, jak vést děti hravě a zábavně k třídění odpadu a ochraně přírody

Nejlepším způsobem, jak děti přivést k ekologickému způsobu života, je jít jim p ...

6 jednoduchých tipů, jak vytvořit připravené prostředí podle Montessori i u vás doma

6 jednoduchých tipů, jak vytvořit připravené prostředí podle Montessori i u vás doma

Koncept připraveného prostředí je jedním ze základních pilířů Montessori pedagog ...

Senzitivní období u dětí - existují nebo ne?

Senzitivní období u dětí - existují nebo ne?

Senzitivní období je období, kdy děti vyhledávají nějaké činnosti a jsou jimi fa ...

Co přibalit dětem na prázdniny u moře, k babičce nebo na tábor?

Co přibalit dětem na prázdniny u moře, k babičce nebo na tábor?

Ať už se s dětmi letos chystáte k moři nebo je vyšlete na prázdniny k prarodičům ...

Otevírání studánek  - rituál s dětmi

Otevírání studánek - rituál s dětmi

Konec května býval tradičně spojován se slavností otevírání studánek. Obnovte s  ...

5 tipů, jak vést děti zábavným způsobem k ekologii nejen na Den Země

5 tipů, jak vést děti zábavným způsobem k ekologii nejen na Den Země

Jak nejlépe docílíte toho, aby vaše děti smýšlely ekologicky po celý život? Veďt ...

Postarejte se s dětmi o ptáčky na konci zimy

Postarejte se s dětmi o ptáčky na konci zimy

Většina dětí je fascinována zvířaty a chodí v létě chodí ráda do zoo, na farmy a ...

Hry ve sněhu, které budou bavit vás i vaše děti

Hry ve sněhu, které budou bavit vás i vaše děti

Už jste postavili sněhuláka, hráli koulovačku, vytvářeli sněhové andělíčky… a ni ...

Vyrobte si s dětmi vlastní svíčky nejenom na Hromnice

Vyrobte si s dětmi vlastní svíčky nejenom na Hromnice

Kdo z nás by neznal pranostiku „Na Hromnice o hodinu více“? Tento tradiční sváte ...

Přijde k vám letos Ježíšek?

Přijde k vám letos Ježíšek?

S příchodem adventu se na sociálních sítích stále častěji objevují diskuze o tom ...

Netradiční tipy, jak si s dětmi užít Mikuláše

Netradiční tipy, jak si s dětmi užít Mikuláše

Těší se vaše děti na Mikuláše, nebo mají jeho svátek spojený spíše se strašideln ...

Oslavte s dětmi svátek svatého Martina

Oslavte s dětmi svátek svatého Martina

Pokud vás ze svatomartinských tradic doposud zajímalo jen mladé víno, máme pro v ...

Mámo, táto - pojď si číst!

Mámo, táto - pojď si číst!

Patřím ke generaci Husákových dětí a máma, která mi čte pohádku před spaním, je ...

Připravuje běžná škola děti na život?

Připravuje běžná škola děti na život?

České školství vychází z modelu zavedeného Marií Terezií – před tabulí stojí uči ...

Děti na palubě

Dítě na palubě

Normalizace i okurková sezóna v plném proudu a já ve věku 10 let vyrážím s rodič ...

Mamiee blog

Neztratit nadšení

Poslední den ve školce. Poprvé jsme do ruky dostali příbor, servíroval se řízek ...

Mamiee blog

Předčasně svobodné děti

„Na začátku života svoboda neexistuje…“, rok a půl stará vzpomínka. Sedím v býva ...

50 věcí, které děti musí stihnout než jim bude 12 let

50 věcí, které děti musí stihnout než jim bude 12 let

Neexistuje nic lepšího než zábavně strávený čas s rodinou a navíc na čerstvém vz ...

Opičárny aneb jak vychovat originál

Opičárny aneb jak vychovat originál

Nápodoba je jedním ze základních principů výchovy. Děti se zkrátka dívají, co dě ...

Revoluce v dětském pokoji!

Revoluce v dětském pokoji!

Máme pro vás pár kacířských myšlenek, které se týkají zařizování dětského pokoje ...

Státní školka, nebo ta lesní?  Venku je všechno jednodušší.

Státní školka, nebo ta lesní? Venku je všechno jednodušší.

Proč byste pro své dítě měli vybrat lesní školku? Určitě vás napadne, že pobyt n ...

Děti, samostatnost a svoboda

Děti, samostatnost a svoboda

Kdo by viděl ve žlutém cedníku, co se ještě před chvílí povaloval na písku, král ...

Jarní úklid? A nemáte náhodou kolem sebe vysavače energie?

Jarní úklid? A nemáte náhodou kolem sebe vysavače energie?

Jarní období je skvělá příležitost třeba pro detox, ale taky pro to, abychom si ...

Dětská etiketa u stolu

Dětská etiketa u stolu

Jak to zvládnout stolování dětí s grácií a nadhledem.

Užijte si Vánoce a nikam se nežeňte!

Užijte si Vánoce a nikam se nežeňte!

Nezmeškejte Vánoce! Ne, nebojte se, nesnažíme se vás vyplašit víc, než to uděla ...

Hyperaktivní děti skutečnost nebo fáma?

Hyperaktivní děti skutečnost nebo fáma?

Máte pocit, že ty samé věci opakujete snad stokrát? Vypadá Vaše dítě, že Vás nev ...

Hyperaktivita - život s ADHD

Hyperaktivita - život s ADHD

Máte pocit, že ty samé věci opakujete snad stokrát? Vypadá Vaše dítě, že Vás nev ...

O rodičích a dětech

O rodičích a dětech

Téma, které obsahuje tolik radostí všedních dní, ale také starostí...V dnešní us ...

K čemu jsou dobré imaginární hry?

K čemu jsou dobré imaginární hry?

Když se mluví o výhodách hraní založené na představivosti, tak se většinou mluví ...

Proč je důležité, aby děti spaly s kočkou v posteli?

Proč je důležité, aby děti spaly s kočkou v posteli?

Tak odpověď na tuto otázku najdete ve veselé knížce, kterou vytvořili argent ...

9 tipů pro rozvoj hrubé motoriky

9 tipů pro rozvoj hrubé motoriky

Jako všechny maminky, chceme své dítě podporovat ve správném vývoji. Mnohdy než ...

Začátek školního roku aneb jak propustit děti

Začátek školního roku aneb jak propustit děti

Určitě to znáte: Zápřah. Měsíce a týdny, kdy se modlíte, ať už je konečně zralé. ...

5 důvodů proč podporovat volnou hru u dětí a proč tomu věřím

5 důvodů proč podporovat volnou hru u dětí a proč tomu věřím

Když jsme byli děti, bylo hraček dost, ale z dnešního pohledu to bylo málo. Není ...

FENG SHUI v pokoji školáka

FENG SHUI v pokoji školáka

Feng shui "říká", že prostředí, ve kterém žijeme, pracujeme, bydlíme i sníme, ve ...

Nástup do školy - milník pro děti i rodiče

Nástup do školy - milník pro děti i rodiče

Je to pořádný milník - máme prvňáčka. A právě nástup prvňáčků budí v rodinách em ...

Tátové - vaše nálady - dobré i špatné - mají vliv na děti

Tátové - vaše nálady - dobré i špatné - mají vliv na děti

Maminky jsou středem každé rodiny a jejich nálada se dotýká každého, kdo žije po ...

Léto s dětmi aneb co se může hodit pro prázdninová dobrodružství

Léto s dětmi aneb co se může hodit pro prázdninová dobrodružství

Děti mají před sebou ještě druhou polovinu prázdnin. Podívejte se, co si vzít se ...