31. 01. 2018
„Na začátku života svoboda neexistuje…“, rok a půl stará vzpomínka. Sedím v bývalých stájích v Toulcově dvoře na první přednášce norského waldorfského učitele Godi Kellera. Spíše než pod pojem „přednáška“ si moje paměť jeho vystoupení ukládá do přihrádky „zážitek“. Jeho myšlenky se odtud (a z ohmataného zápisníku) pravidelně vynořují a působí.
Tak tedy jedno po druhém: Na začátku svoboda neexistuje. Prvním a nejdůležitějším úkolem rodičů je dát dítěti jistotu, bezpečný rámec. To je jejich hlavní práce. Nejdůležitějším úkolem dětí je osvobodit se od rodičů. Pro prvních dvacet let života je typická velká polarita mezi svobodou a autoritou.
Být autoritou
Vývoj vztahu dítěte k autoritě má dvě stádia. V prvních letech života, o kterých chci mluvit, si dítě autoritu zvolit nedokáže. Jinými slovy – každý může být v roli toho, kdo má autoritu. Každý je pro dítě vzorem, předobrazem. Autorita v tomto smyslu znamená, že rozhodujeme o věcech, které dítě nemůže samo rozhodnout – co sníst, jak se obléci, jakou si vybrat školu… Abychom dokázali být touto autoritou, musíme si být vědomi toho, že je to nutné. Malé dítě potřebuje dostatek času, aby postupně získalo nezávislost a pochopilo důsledky svého chování. Druhá fáze ve vývoji vztahu k autoritě přichází teprve v období mezi šestým a sedmým rokem, teprve tehdy si dítě začíná volit autoritu samo.
Žít hranice
„O hranicích se nemá mluvit, hranice se mají žít…“, pravdivý výrok, který se ale jen těžko aplikuje v praxi. Řada problémů, které ve výchově máme, souvisí právě s hranicemi. Generace současných rodičů a prarodičů prošla zpravidla výchovou, kde byly hranice nastavené tak úzce a pevně, že nebylo možné se nadechnout, natož udělat krok stranou. Za jejich překročení hrozil trest nejvyšší – odebrání lásky. Děti tak sice „fungovaly“, ale spíše ze strachu. Nezažily bezpodmínečnou lásku a nemohly si vytvořit bazální pocit bezpečí. Do dospělosti je provází zklamání z toho, že jejich potřeby nebyly v dětství respektovány. Tyhle děti vždycky měly a dost často mají dodnes pocit, že si všechno musí odpracovat a zasloužit. Necítí se být přijatelné jen tak, samy o sobě. A pro svoje vlastní děti chtějí – jak jinak – něco úplně jiného, nejlépe pravý opak.
Neomezené děti
Když pozoruju současné děti, které jsou „předčasně svobodné“, vnímám, že jim opačný extrém nepřinesl ani štěstí, ani klid, o dospělých nemluvě. Svoje věty často uvozují sděleními, která mi přijdou jako vyčtená z nějaké knížky: „Já teď potřebuju…“, říkají a následuje nějaká banální věc, o níž chce dítě – stůj co stůj – samo rozhodnout. Prší a ono si usmyslelo, že dnes vyrazí do deště v plátěných teniskách. Naprosto jistě vím, že chci, aby si vzalo gumáky, protože ho mám ráda a mrzelo by mě, kdyby se nastydlo a bylo nemocné. Nemám žádné pochybnosti a svůj názor dávám srozumitelně a pevně najevo. Jsem tu na místě zodpovědného dospělého. Vzít si do deště tenisky prostě nemá pro nikoho žádné výhody. Moje rozhodnost zpravidla zapůsobí. Dítěti se uleví, že jsem dnes vzala tíhu rozhodnutí na sebe, a poslechne mě. Vypadá to jednoduše, tak kde je problém?
Tíha rozhodování
Problém je v tom, že už mám výchovu tří vlastních dětí za sebou. Včetně všech pochybností a omylů. Už nejsem v roli rodiče, ale na místě náhradníka. Blízké vztahové osoby. A to je velká výhoda, protože mě neochromuje strach, že něco pokazím. Že zvolím reakci, která nebude ta pravá. Nemusím dítě zahrnovat bezpodmínečnou láskou a jsem si úplně jistá, že když tentokrát nevyslyším jeho přání, nijak se proti němu neproviním. Problém je v tomto racionálním nadhledu, kterého jako rodiče někdy nejsme schopni. A právě tato nejistota, stará zranění a nedůvěra ve svou vlastní intuici způsobují, že se ani tyhle děti (které se měly mít o tolik lépe) nemohou cítit bezpečně.
Já jsem já
V období mezi druhým a třetím rokem objevují děti slovo „já“. Nejmenší o sobě nejdřív mluví ve třetí osobě a používají vlastní jméno. Od chvíle, kdy přijdou na to, že „já jsem já“, potřebují se začít oddělovat od dospělých. A za nejlepší způsob, jak vyjádřit, že jsem někdo jiný, považují slovo „ne“. My si to ale často chybně vykládáme, myslíme si, že dítě, které říká „ne“, (se) zlobí. Ve skutečnosti používá „ne“ reflexivně. Vzniká z toho spousta nesmyslných diskusí o ničem. Rodiče trvale vyzařují nejistotu a mají tendenci všechno verbalizovat. Děti jsou ale z toho mluvení unavené. Vypínají se. Mnohem víc než obsah našich sdělení, ve skutečnosti vnímají způsob, jakým mluvíme.
Stručně, jasně, rozhodně
Na závěr banální situace, podobná té s holínkami: Venku je zima. Dítě si nechce obléknout svetr. Rodič se lekne dětského „ne“ (protože neví, že znamená „já jsem někdo jiný než ty“) a začíná vyjednávat: „Nechtěl by sis přece jen vzít ten svetr?“ Proč mluví tímto způsobem? Chce být demokratický a přeje si, aby se dítě naučilo samostatnému rozhodování. Ale všechno má svůj čas. Godi Keller řešení stejné situace popisuje stručně: „Vyslechneš dítě, (které říká, že nechce svetr) a oblečeš mu svetr (protože je zima a ty jsi zodpovědný za jeho oblečení).“
Úplně jiná situace ale nastává, když dítě venku najde žížalu, která ho fascinuje, a chce ji pozorovat. Potřebuje si k tomu kleknout, takže se s největší pravděpodobností zamaže. Tady je příležitost, dát dítěti svobodu. Udělat si čas a stát s ním u žížalí díry, tak dlouho, jak jen bude potřebovat, nebo dokud se žížala neuráčí zalézt do díry. Tudy vede hranice. To, co můžeme dětem poskytnout, není bezbřehá svoboda, ale bezpečí a čas, aby mohly dozrát.
Jako v letadle
Připustíme-li, že největší váhu ve výchově nemá to, co říkáme, ale to, co děláme, musíme se od dětí obrátit zpět k sobě. Vypadá to, že pokud nebudeme schopni pracovat sami na sobě, nebudeme moc platní ani našim dětem. Má to vlastně podobnou logiku jako pokyn, který je součástí nudné předstartovní instruktáže v letadle. Vnímám ho jako trefnou metaforu a vždycky mě probere z letargie: „Rodiče nejdřív nasadí dýchací masku sobě, a potom teprve svým dětem…“ Jinými slovy – nemůže zachraňovat, kdo sám není zachráněn.
Při snaze o vypěstování celoživotních návyků v oblasti zdraví a pohody je nejdůl ...
Pohádky jsou neodmyslitelnou součástí našeho dětství. Kdo z nás si nepamatuje, j ...
Sport hraje klíčovou roli v rozvoji dětí, a to nejen z hlediska fyzického zdra ...
Podzim už je tady v celé své kráse. A s ním přichází i změny počasí. Pro každého ...
Příprava celé rodiny na nástup prvňáčka do školy je důležitá, protože se jedná o ...
Pokud se chystáte vytvořit dětský koutek ve vaší firmě, je zde několik věcí, kte ...
Přemýšleli jste někdy nad tím, co všechno stojí za zdravým vývojem dítěte? V prv ...
Chodíte si tak s dětmi na hřiště, do školy, na kroužky. A najednou se vás někdo ...
V dnešním světě je těžké udržet si klidnou mysl a dobrou náladu. Tak co třeba vy ...
Někdy se stane, že shodou náhod, které možná náhodami nejsou, se seznámíte se za ...
Je Montessori prostředí a Montessori škola vhodná pro děti se speciálními potřeb ...
Možná to znáte. Chaotické ranní vstávání, odpolední dohadování nad úkoly, večern ...
Péče o dítě se specifickými potřebami je náročná a připomíná trochu centrifugu. ...
Děti jsou přece "zlobivé" odjakživa. Ale jak poznat, že už to není běžné zlobení ...
Také si rádi prohlížíte staré fotografie a probíráte se vzpomínkami? I v dnešní ...
Asi taky znáte ty dotazy při cestě na výlet, za babičkou nebo třeba na dovolenou ...
Děti nám zůstaly doma, na chvíli to nevypadá, a ještě k tomu se snažíme omezit p ...
Lámete si hlavu jako mnozí rodiče s tím, v kolika letech začít dávat dítěti prvn ...
Slow Food a Slow Fashion a nyní Slow Toys? Vyhněte se nekvalitním hračkám a inve ...
Utíká čas strávený ve vlaku pomalu vám i dětem? K tomu, abyste se na společné ce ...
Hudebních nástrojů není nikdy dost – stejně jako písniček a říkadel. Zpříjemněte ...
Zpíváte si doma s dětmi každý den? Společný zpěv i hraní na hudební nástroje při ...
Každé roční období má svoje kouzlo a přináší nové zážitky vám i dětem. Inspirujt ...
Senzitivní období je období, kdy děti vyhledávají nějaké činnosti a jsou jimi fa ...
Ať už se s dětmi letos chystáte k moři, nebo je vyšlete na prázdniny k prarod ...
Konec května býval tradičně spojován se slavností otevírání studánek. Obnovte s ...
Jak nejlépe docílíte toho, aby vaše děti smýšlely ekologicky po celý život? Veďt ...
Většina dětí je fascinována zvířaty a v létě chodí ráda do zoo, na farmy a selsk ...
Už jste postavili sněhuláka, hráli koulovačku, vytvářeli sněhové andělíčky… a ni ...
Kdo z nás by neznal pranostiku „Na Hromnice o hodinu více“? Tento tradiční sváte ...
S příchodem adventu se na sociálních sítích stále častěji objevují diskuze o tom ...
Těší se vaše děti na Mikuláše, nebo mají jeho svátek spojený spíše se strašideln ...
Pokud vás ze svatomartinských tradic doposud zajímalo jen mladé víno, máme pro v ...
Patřím ke generaci Husákových dětí a máma, která mi čte pohádku před spaním, je ...
České školství vychází z modelu zavedeného Marií Terezií – před tabulí stojí uči ...
Normalizace i okurková sezóna v plném proudu a já ve věku 10 let vyrážím s rodič ...
Poslední den ve školce. Poprvé jsme do ruky dostali příbor, servíroval se řízek ...
„Na začátku života svoboda neexistuje…“, rok a půl stará vzpomínka. Sedím v býva ...
Neexistuje nic lepšího než zábavně strávený čas s rodinou a navíc na čerstvém vz ...
Nápodoba je jedním ze základních principů výchovy. Děti se zkrátka dívají, co dě ...
Máme pro vás pár kacířských myšlenek, které se týkají zařizování dětského pokoje ...
Proč byste pro své dítě měli vybrat lesní školku? Určitě vás napadne, že pobyt n ...
Kdo by viděl ve žlutém cedníku, co se ještě před chvílí povaloval na písku, král ...
Jarní období je skvělá příležitost třeba pro detox, ale taky pro to, abychom si ...
Jak zvládnout stolování dětí s grácií a nadhledem.
Nezmeškejte Vánoce! Ne, nebojte se, nesnažíme se vás vyplašit víc, než to uděla ...
Máte pocit, že ty samé věci opakujete snad stokrát? Vypadá Vaše dítě, že Vás nev ...
Máte pocit, že ty samé věci opakujete snad stokrát? Vypadá Vaše dítě, že Vás nev ...
Téma, které obsahuje tolik radostí všedních dní, ale také starostí...V dnešní us ...
Když se mluví o výhodách hraní založeném na představivosti, tak se většinou mluv ...
Tak odpověď na tuto otázku najdete ve veselé knížce, kterou vytvořili argent ...
Jako všechny maminky, chceme své dítě podporovat ve správném vývoji. Mnohdy než ...
Určitě to znáte: Zápřah. Měsíce a týdny, kdy se modlíte, ať už je konečně zralé. ...
Když jsme byli děti, bylo hraček dost, ale z dnešního pohledu to bylo málo. Není ...
Feng shui "říká", že prostředí, ve kterém žijeme, pracujeme, bydlíme i sníme, ve ...
Je to pořádný milník - máme prvňáčka. A právě nástup prvňáčků budí v rodinách em ...
Maminky jsou středem každé rodiny a jejich nálada se dotýká každého, kdo žije po ...
Děti mají před sebou ještě druhou polovinu prázdnin. Podívejte se, co si vzít se ...
Další