Základním prvkem Montessori pedagogiky je připravené prostředí, které dětem poskytuje dostatek podnětů k samostatnému získávání nových znalostí a dovedností. Jeho součástí je i promyšlený systém didaktických Montessori pomůcek, které děti provázejí od jednodušších činností ke složitějším a umožňují jim okamžitou kontrolu správnosti své práce.
Dalším důležitým prvkem Montessori pedagogiky je koncept senzitivních období, během nichž jsou děti mimořádně vnímavé k určitým činnostem a dokážou si je proto rychle a snadno osvojit. Snažte se proto vždy vypozorovat, jaký druh aktivit vaše dítě momentálně vyhledává, a následně mu vytvořte takové připravené prostředí, aby se jim mohlo dle libosti věnovat. Nemusí se přitom jednat o nic složitého – pokud vaše batole například zrovna fascinují sypké materiály, zapojujte ho každý den do přípravy jídla, nachystejte mu do poličky s hračkami několik nádob a větší tác s rýží, čočkou nebo fazolemi a odpoledne společně vyrazte na pískoviště.
Montessori rozlišuje šest nejdůležitějších senzitivních období - od narození do šesti let.
1) 18 měsíců až 4,5 roku - Rutina a řád
Pro děti jsme vzorem, sledují nás a pozorují, jak se chováme k ostatním, co děláme v dané situaci. V tomto období děti vnímají, co se děje kolem nich.
Děti tříbí své smysly – rády ochutnávají, očichávají, hladí povrchy, poslouchají a sledují. To jim pomáhá v rozvoji kreativního myšlení do budoucna.
Montessori do pohybu řadí rozvoj jemné a hrubé motoriky. Je velmi důležité v jakém prostředí se děti pohybují. I pohyb vyžaduje trénink - ať už to je lezení po schodech nebo chůze kolem nábytku.
Pro rozvoj jemné motoriky je důležité mít možnost pracovat s drobnými předměty, dotýkat se různých povrchů, zastrkávat věci do děr, otáčet a ohmatávat různé tvary. Pomlcka, kde mohou zastrkávat kolíčky a později se učit barvy a trénovat pamět je třeba naše oblíbená Mamiee hra Najdi barvu.
Děti se v tomto období zaměřují na velmi malé a drobné věci. Je to nejkratší senzitivní období. Samozřejmě, že děti v tomto věku zajímají i velké, petrobarevné věci, ale nejsou středem jejich zájmu.
Každé dítě má i "svá" senzitivní obodobí - holčičky chtějí vařit a péct, u kluků zase převládají hračky s dinousary nebo roboty. Důležité je děti v tomo zájmu podpořit - ne pouze hračkou, ale např společnou aktivitou - něco spolu uvařte, přečte si knížku o dinosaurech enbo vyražte do muzea. prostě děti přirozeně vzdělávejte - je to od vás skvělá podpora cesty, kteou si vybraly.
Použitá literatura - Montessori, Maria. Tajuplné dětství
Puzzle není jen pro děti, je to skvělá zábava i pro dospělé.
Jedna z nejdůležitějších věcí, které mohou rodiče pro děti udělat, kromě poskytn ...
Ach, ty zoubky… Zakousněte se!
Dřevo bylo odpradávna tradičním materiálem k výrobě hraček – a pro svoji estetic ...
Pod rozvojem jemné motoriky si většinou představíme postupné zdokonalování pohyb ...
S rozvojem hrubé motoriky začínají děti hned v prvních dnech života, kdy si post ...
Italská lékařka a pedagožka Maria Montessori byla průkopnicí přirozeného vzděláv ...
Věděli jste, že novorozenci vidí pouze černobíle až do věku asi tří měsíců?
Hrubá motorika (tělesné dovednosti) jsou dovednosti, které vyžadují pohyb celého ...
Další