Základním prvkem Montessori pedagogiky je připravené prostředí, které dětem poskytuje dostatek podnětů k samostatnému získávání nových znalostí a dovedností. Jeho součástí je i promyšlený systém didaktických Montessori pomůcek, které děti provázejí od jednodušších činností ke složitějším a umožňují jim okamžitou kontrolu správnosti své práce.
Dalším důležitým prvkem Montessori pedagogiky je koncept senzitivních období, během nichž jsou děti mimořádně vnímavé k určitým činnostem a dokážou si je proto rychle a snadno osvojit. Snažte se proto vždy vypozorovat, jaký druh aktivit vaše dítě momentálně vyhledává, a následně mu vytvořte takové připravené prostředí, aby se jim mohlo dle libosti věnovat. Nemusí se přitom jednat o nic složitého – pokud vaše batole například zrovna fascinují sypké materiály, zapojujte ho každý den do přípravy jídla, nachystejte mu do poličky s hračkami několik nádob a větší tác s rýží, čočkou nebo fazolemi a odpoledne společně vyrazte na pískoviště.
Montessori rozlišuje šest nejdůležitějších senzitivních období - od narození do šesti let.
1) 18 měsíců až 4,5 roku - Rutina a řád
Pro děti jsme vzorem, sledují nás a pozorují, jak se chováme k ostatním, co děláme v dané situaci. V tomto období děti vnímají, co se děje kolem nich.
Děti tříbí své smysly – rády ochutnávají, očichávají, hladí povrchy, poslouchají a sledují. To jim pomáhá v rozvoji kreativního myšlení do budoucna.
Montessori do pohybu řadí rozvoj jemné a hrubé motoriky. Je velmi důležité v jakém prostředí se děti pohybují. I pohyb vyžaduje trénink - ať už to je lezení po schodech nebo chůze kolem nábytku.
Pro rozvoj jemné motoriky je důležité mít možnost pracovat s drobnými předměty, dotýkat se různých povrchů, zastrkávat věci do děr, otáčet a ohmatávat různé tvary. Pomlcka, kde mohou zastrkávat kolíčky a později se učit barvy a trénovat pamět je třeba naše oblíbená Mamiee hra Najdi barvu.
Děti se v tomto období zaměřují na velmi malé a drobné věci. Je to nejkratší senzitivní období. Samozřejmě, že děti v tomto věku zajímají i velké, petrobarevné věci, ale nejsou středem jejich zájmu.
Každé dítě má i "svá" senzitivní obodobí - holčičky chtějí vařit a péct, u kluků zase převládají hračky s dinousary nebo roboty. Důležité je děti v tomo zájmu podpořit - ne pouze hračkou, ale např společnou aktivitou - něco spolu uvařte, přečte si knížku o dinosaurech enbo vyražte do muzea. prostě děti přirozeně vzdělávejte - je to od vás skvělá podpora cesty, kteou si vybraly.
Použitá literatura - Montessori, Maria. Tajuplné dětství
Puzzle není jen pro děti, je to skvělá zábava i pro dospělé.
Jedna z nejdůležitějších věcí, které mohou rodiče pro děti udělat, kromě poskytn ...
Ach, ty zoubky… Zakousněte se!
Dřevo bylo odpradávna tradičním materiálem k výrobě hraček – a pro svoji estetic ...
Pod rozvojem jemné motoriky si většinou představíme postupné zdokonalování pohyb ...
S rozvojem hrubé motoriky začínají děti hned v prvních dnech života, kdy si post ...
Italská lékařka a pedagožka Maria Montessori byla průkopnicí přirozeného vzděláv ...
Věděli jste, že novorozenci vidí pouze černobíle až do věku asi tří měsíců?
Další![]() |
PPL | od 99 Kč |
![]() |
Zásilkovna - osobní odběr | 79 Kč |
![]() |
Česká pošta - balík do ruky | 115 Kč |
![]() |
Slovenská pošta - doručení na adresu v SR | 150 Kč |