Jak na čtení u dětí s ADHD

28. 04. 2023

Téměř třetina dětí s ADHD s normálním intelektem má prý dvakrát častěji problémy se čtením nebo psaním (dyslexie, dysgrafie).

Právě tady při motivaci ke čtení hrajeme my rodiče důležitou roli. Je dobré dětem předčítat i když hyperaktivní děti sebou šijí a dokáže je rozptýlit v podstatě cokoli. Pro děti se specifickými potížemi je důležitý trénink sluchového rozlišování. Trénovat můžeme vytleskávání slov po slabikách, hláskování slov nebo hrát "Jaké písmenko slyšíš na začátku/na konci slova...".

V první a druhé třídě se děti učí číst. Od třetí třídy a dále se ale už očekává, že si děti dokáží přečíst text samostatně, vyhledají si informace a že také porozumí textu. Právě čtení s porozuměním závisí na schopnosti rychle rozeznat a rozpoznat slova, což může být pro žáčky s poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) nebo poruchami učení, jako je dyslexie, obtížné. Částo se stává, že se děti při čtení "ztratí", čtou slova, která tam nejsou a nebo se zcela zadrhnou a ztratí kontext. Možná to bude znít jako zbytečná rada, ale nejjednodušší pomůcku pro čtení máme u sebe. je to náš ukazováček  - naučte dítě, ať si drží prst na řádku, který čte. Můžete také používat jednoduchou pomůcku pro nácvik čtení. Ta pomůže udržet roztěkané oči přesně v řádku, kde čte. Důležitý je také výběr knížek, které budou děti s ADHD číst. Knížek je sice spousta, ale také se jich dost pro děti s ADHD nehodí.  Děti s ADHD jsou ke čtení motivovány svými vlastními zájmy - pokud zjistí, že je čtení zábavné, týká se to něčeho, co je zajímá, budou motivované číst. Děti baví, když čtení vnímají jako zábavnou aktivitu a něco co podnítí jejich zájmy. Obecně nevybírejte knihy, kde je nahuštěný text, malá písmena a malé rozestupy mezi slovy. Nám se osvědčily encyklopedie, kde texty nejsou tak dlouhé a jsou tematicky zaměřené, takže je snažší najít knížku, co bude dítě zajímat. Vhodné jsou pro starší děti i vkusné komiksy, obrázky spolu s textem děti ke čtení motivují. Co je třeba trénovat je právě porozumění přečtenému textu. Nechte dítě vždy přečíst odstavec a nechte dítě vlastními slovy říct děj. Můžete mu také napovědět otázkou k obsahu. I s malými dětmi a předškoláky můžete trénovat trpělivost ke čtení a také paměť. Skvělé jsou příběhy z karet, kde není text a vše je na fantazii dítěte, jak kartu "přečte".

Nezapomeňte, že čtení je radost. Atmosféra u čtení by měla být uvolněná a přátelská. Číst se slzami v očích nemá ždáný efekt. Nebo vlastně má, určitě se ze čtení pak nestane oblíbená činnost.

Pro souhlas s použitím analytických, personalizovaných a reklamních cookies pro eshop Mamiee.cz klikněte na tlačítko "Souhlasím"Další informace

SouhlasímNastavení