6 jednoduchých tipů, jak vytvořit připravené prostředí podle Montessori i u vás doma

19. 07. 2019

Inspirující, přehledné, podporující samostatnost i soustředění a vyzývající ke zkoumání okolního světa – takové je připravené prostředí podle Marie Montessori. Vytvořte je svým dětem i u vás doma – stačí pár jednoduchých kroků!

1. Inspirujte se Montessori pomůckami

V Montessori školkách a školách je základním prvkem připraveného prostředí promyšlený systém Montessori pomůcek, které děti postupně provázejí od jednoduchých věcí ke složitějším. Všechny pomůcky jsou vyrobeny tak, aby si děti mohly samy zkontrolovat správnost svého řešení a samostatně tak pracovat s chybou. V domácích podmínkách nemusíte nutně investovat do koupě originálních Montessori pomůcek – stačí se jimi inspirovat při výběru hraček nebo při jejich vlastnoruční výrobě. Můžete nakouknout sem.

2. Umožněte dětem svobodný výběr

Připravené prostředí je koncipováno tak, aby si dítě mohlo v každém okamžiku samostatně vybrat činnost, která ho zrovna nejvíce zajímá. Tím, že vašemu potomkovi dopřejete svobodnou volbu, posilujete jeho samostatnost, sebedůvěru a smysl pro odpovědnost.

Aby mohlo vaše dítě s pomůckami samostatně pracovat, měly by vždy být přizpůsobené jeho věku a nachystané k okamžitému použití. I ty nejmenší děti potěšíte možností volby ze dvou či tří knížek nebo hraček – a starším dětem můžete dát na výběr z daleko většího počtu možností. To samé platí i o výběru oblečení, výtvarných aktivit nebo například činností, kterým se budete s dětmi věnovat venku. Vždy však dávejte dětem na výběr pouze z variant, které jsou pro vás přijatelné.

3. Obměňujte aktivity aneb méně je více

Když vašim dětem přeplníte poličky hračkami a pomůckami až k prasknutí, budou zmatené a bude pro ně obtížné si nějakou hračku vybrat nebo si zapamatovat, na které místo patří. Vystavené hračky proto pravidelně obměňujte podle toho, co děti momentálně zajímá – a zbytek uložte do zavřené skříně.

Pokud váháte, jaké aktivity nechat na poličkách k dispozici, stačí děti chvíli pozorovat a sledovat, co je momentálně nejvíce baví. Pomáhají vám teď rády v kuchyni? Pak jim připravte do poličky s hračkami aktivity k trénování přesýpání, přelévání nebo nabírání lžící či naběračkou. Můžete vyzkoušet dětskou řadu nožů a pomůcek do kuchyně Opinel, které jsou bezpečné pro malé pomocníky. A jestliže už dva týdny nevšímavě chodí kolem poličky s písmenkovou vkládačkou, schovejte ji do skříně a znovu ji vytáhněte až v době, kdy dítě samo začne projevovat zájem o písmena a nápisy kolem sebe.

4. Myslete na každou místnost

Zkuste se na chvíli podívat na každou místnost ve svém bytě či domě očima dítěte. Dosáhnete na všechno, co potřebujete, a můžete se bezpečně pohybovat po celém prostoru? Nebo jsou pro vás ty nejzajímavější věci moc vysoko a máte na dosah spoustu nebezpečných lákadel, jako jsou elektrické zásuvky či kabely?

Pro začátek nemusíte dělat žádné velké změny v uspořádání nábytku – velkého efektu mnohdy dosáhnete i díky zdánlivým maličkostem, jako je třeba přivrtání nového věšáku do předsíně, na který si vaše dítě může pohodlně pověsit bundu i bez toho, aby vás pokaždé muselo žádat o pomoc. V koupelně, v kuchyni i v šatní skříni vyčleňte dětem jednu dolní skříňku, šuplík či poličku, na kterou snadno dosáhnou. Můžete využít naše samolepky oblečení, hraček nebo i do kuchyně.

5. Nezapomínejte ani na zahradu

Malé děti vám budou s radostí asistovat i při práci na zahradě – a ještě více nadšené budou, pokud jim tam nachystáte připravené prostředí. Na dobře přístupné místo jim uložte jejich konev, lehké a malé nářadí, zahradnické rukavice a misky na sběr úrody. A pokud je to jen trochu možné, upravte všechna místa na zahradě tak, aby se po ní mohly děti bezpečně pohybovat i bez vaší pomoci.

6. Součástí připraveného prostředí jste i vy

Připravené prostředí by ztratilo svůj význam, kdybyste dítěti neustále opravovali jeho chyby a pomáhali mu s věcmi, které už dokáže s trochou cviku zvládnout samo. Dopřejte proto svým ratolestem dostatek svobody a prostoru pro objevování světa kolem nich vlastním tempem. Jen tak totiž splní připravené prostředí svůj hlavní účel – dopřát dětem radost z toho, co nového se samy naučily a dokázaly.